Waar je gevallen bent, blijf je.
In het hele universum is dit je plaats.
Alleen maar deze ene plek.
Maar die heb je helemaal van jezelf gemaakt.

JÁNOS PILINSZKY (1921-1981)

20091007

zonder muziek

scene: bushokje, jongeman, stem)

jongeman rookt
een hele sigaret
stilte beeld stilte
bekijkt onbeschaamd naar
de persoon die ook wacht
wil bijna wat zeggen
doet het niet.

stem:
ben je gelukkig?


ben je bang?

als een vogel

of als een mens
ben je zo bang als een mens ?


ben je wel eens alleen?


ben je wel eens iemand anders?
ben je wel eens van iemand anders?
nee.


ik zie je

iedereen ziet je

ik wil je naakt


en dat iedereen kijkt



en dat je je schaamt
ben je dan bang?


heb je wel eens met een schroevendraaier in een stopcontact?

of na een warm badmet een mesje in je pols?

heb je wel eens iets gemaakt waar je niet meer vanaf kwam?

zoals frankenstein deed


loop je weg?

ik ben geen druppeldrup drup
die van je af valt

ik zie je
ik zie je
ik zie je

ik ben ik
iedereen? ik.


ik ben jij of ben jij dat
samen heet dat wij
zijn wij?



ik blijf staan
word maar kleiner

de mensen zien je


ben je gelukkig?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten